A filmipar az örök fiatalság leghatékonyabb drogja

Van, aki nyolcvanévesen már annak örül, hogy a sarki közértig le tud menni anélkül, hogy ne fáradjon el; Van, aki nyolcvanévesen mindenféle betegséggel küzd; Van, aki nyolcvanévesen olyan fitt, hogy a második gyerekkorát éli; Van, aki nyolcvanévesen kezd új életet és találja meg a szerelmet; Van, aki nyolcvanévesen azt mondja, hogy "na, most már tényleg megvannak számlálva a napjaim"; és van Woody Allen, aki 2015.12.01-én lett nyolcvanéves. Meglátszik rajta? Nem. Már közel ötven filmnél jár, mint rendező, jövőre is jön egy, és bár a témái sosem változnak, mégis majdhogynem minden egyes filmjéből képesek az emberek idézni.

Szerelem, kapcsolatok, szex, halál, művészek, zsidóellenesség, az élet értelmének kérdése, amerikai értelmiségi réteg, és depresszió. Minden fontosabb témát "kiválasztott" ahhoz, hogy mindenkinek szólni tudjon így vagy úgy, de ezek pont azok a témakörök, amik sosem mennek ki a "divatból", amiknek mindig lesz létjogosultságuk és jelenük. S amikről mindig lesz véleménye. Szerelem? Minden nőbe szerelmes, oké, de mivel volt már pár igen csak szenvedélyes szerelmi kapcsolata, így egy egész életre megvan az ihlete. Egy emberi kapcsolat, legyen az bármilyen, negatív vagy pozitív, bár a negatív általában nagyobb dózissal bír a kreatív elmékre, jobb esetben inspirálja, a művészlelkűeket pedig megihleti. Zsidóellenesség? A legnagyobb önirónia, hiszen Allen Stewart Konigsberg néven született bele egy zsidó családba, Héber iskolába tanult hét éven keresztül, és Brooklynban élt. 16 évesen kezdte el használni a Woody Allen nevet, mikor is elkezdett előadóművészeknek szöveget írni. Depresszió? Ki tudja. Az Annie Hall-ban a karaktere azt mondja, "igen, de még csak tizenöt éve járok pszichológushoz. Most fogom kirúgni." A valóságban is járt pszichológushoz, és 35 év után váltak szét útjaik, miután elvette feleségül Soon-Yi Previn-t. Állítólag. De ha igen, akkor a szerelem mindenre megoldás?

"Aki nem tudja, tanítja. S aki még tanítani sem tudja, abból lesz a tornatanár." (Annie Hall)

A gimnázium elvégzése után jött a New York-i Egyetem Kommunikáció és Filmművészet szaka, de mivel nem nagyon járt be orára, így az első filmes vizsgáján meg is bukott. Véget is ért számára az egyetem, de később a tanulmányait a City College of New York-ban fejezte be.

kép helye

Fotó: Ruth Orkin, 1963. (at Metropolitan Museum of Art) ( )
kép helye

Fotó: David McCabe, 1965. ( )

"Nem vagyok nagy ivó. Szilveszterkor két martini után megpróbáltam elrabolni és Kubába téríteni egy liftet."

Az a fajta önirónia, ami neki van, amit minden gondolkodás nélkül már-már automatikusan használ, világot tudna megváltani. És egy kicsit meg is vált. Embereket, sorsokat rak össze. Magát parodizálja ki, hogy az egész világot a humoránál fogja meg. Persze mondhatni, hogy "de hát ő humorista (is), persze hogy ennyire vicces", de nem, ez más. Szokták Woody Allen-t úgy hívni, mint az Intellektuális (humorista), bár lehet, hogy ezt javarészt azok mondják, akik nem értik őt, akiknek túlságosan fájdalmas ez a fajta önmagad ismeretébe belelátó tükörmutatás. Mert tükröt mutat, ez kétségtelen. Olyan keményen szól oda az embereknek, a társadalomnak, a vallásnak, de legfőképpen saját magát gúnyolja ki a legjobban, hogy igazából ez az, amiért ennyire sikeres lehet. A féktelen szabadság érzete a rendezésben, közben pedig olyan, mintha mindenki életét a vászonra vinné. Úgy írja meg a női szerepeket, mintha ő maga is az lenne. Diane Keaton azt hiszem a lehető legjobb hatással volt rá, legalábbis valami újat fedezett fel általa, valami új felé vitte, ami jó, és valami ilyesmit fogalmazott meg Woody Allen az egyik interjújában is:
"„Elkezdtem Diane-nek írni, és rájöttem, hogy igenis tudok nőknek írni. Aztán végül már csak nőknek írtam. Egyre többet és többet írok nekik, sőt, szinte csak nekik írok. Szeretem a nőket, élvezem a társaságukat. A szerkesztőm nő. A szerkesztő-asszisztenseim nők. A sajtósaim is kivétel nélkül mind nők. A producerem nő. Rettenetesen élvezem a nők társaságát, óriási inspirációt adnak. Nagyon érdekes témának tartom őket. A férfiakat is… néha. De csak akkor tudok beleadni apait-anyait, ha nőknek írok.”

Woody Allen hiteles abban, hogy elhiszed neki, hogy ő ilyen, ahogyan ír. Mármint, hogy milyen spontán tud visszaszólni bárkinek is, hogy művelt, cinikus, szarkasztikus, kicsit szerencsétlen alkat, de szerethető. Közben pedig a saját kis világában élő, zárkózott művész maradt, aki a színésznőkhöz a próbákon és castingon is alig mer hozzájuk szólni. Talán, ha nem lenne rendező, talán ha egy hétköznapi kisember lenne Brooklynban, valami hétköznapi állással és élettel, akkor ő lenne az a "tudod apa, az a bácsi a szomszédban olyan fura".

"Szeretni annyi, mint szenvedni. Ha nem akarunk szenvedni, nem szabad szeretni. De akkor attól szenvedünk, hogy nem szeretünk. Tehát: szeretni annyi mint szenvedni, nem szeretni annyi mint szenvedni, szenvedni annyi mint szenvedni. Boldognak lenni annyi mint szeretni, tehát boldognak lenni annyi mint szenvedni, de a szenvedés boldogtalanná tesz, vagyis a boldogtalansághoz szeretni kell, vagy szeretni kell szenvedni, vagy szenvedni a túl sok boldogságtól."

kép helye

Fotó: Philippe Halsman, 1969 ( )
kép helye
Diane Keaton & Woody Allen, 1970
Fotó: theredlist ( )
kép helye
Charlotte Rampling & Woody Allen
Fotó: Stardust Memories directed W.A, 1980 ( )

"Az élet nem a művészetet utánozza, hanem a rossz tévéműsorokat."

Minden filmjében megtalálni, minden filmje bemutatja az életének, a személyiségének másik oldalát, egy kicsinyke részét saját magának, és ehhez még az sem kell, hogy ő is megjelenjen a képernyőn, (hiszen a mostani filmjeiben már nem bukkan fel, mint színész), elég ha csak beleírja magát a szerepekbe elveszve itt-ott.

Házastársai, Harlene Rosen (1954–1959)
Louise Lasser (1966–1969)
Soon-Yi Previn (1997–).

Élettársai, Mia Farrow és Diane Keaton voltak.

"A különbség szex és szerelem között az, hogy a szex oldja, míg a szerelem okozza a feszültséget."

Számomra mindig nagy kérdés volt, hogy látszolag Diane Keatonnal annyira összeillettek, annyira megvolt az összhang, a kémia, a minden, miért is nem vette el? Aztán meg igazából, ha megnézzük az Annie Hall-t, kicsit mindent megértünk, kicsit mindenki azonosulni tud az ottani kapcsolattal. Az a tipikus "se veled, se nélküled", amikor valakitől függsz, mégsem működik.
kép helye
Mia Farrow & Woody Allen
Fotó: Terry ONeill, 1989 ( )
kép helye
Mia Farrow & Woody Allen
Fotó: theredlist ( )
kép helye
Mia Farrow & Woody Allen
Fotó: nytimes.com ( )
kép helye
Mia Farrow & Woody Allen, 1992
Fotó: nydailynews.com ( )

"Alapjában véve a feleségem éretlen volt. Ülök békésen a kádban, ő meg bejön és elsüllyeszti a kishajóimat."

Volt egy botrány 1992-ben, amiben Mia Farrow azt állította, hogy Woody Allen molesztálta Dylan Farrow-t, az egyik gyermeket, amikor kislány volt. Sokáig nem ült el, 2013-2014-ben pedig Dylan nyílt levelének kapcsán újra megvádolta az akkori nevelőapját, és ezzel újra felszínre hozta az ügyet. Diane Keaton most csak annyit mondott (többek között), hogy: „Erről nincs mit mondanom. Kivéve, hogy hiszek a barátomnak.”

És Woody Allen azóta újra házas, gyerekei vannak, boldog, kit is érdekel, hogy a feleség az, akit közösen adoptáltak még régebben Mia-val? Na ugye. A magánélete.
kép helye
Soon-Yi & Woody Allen, 2003
Fotó: news.com.au ( )

80 éves. A művei pedig halhatatlanok. Sosem fog meghalni.

"Nem a műveim által akarok halhatatlanná válni. Azáltal szeretnék, hogy nem halok meg."
kép helye

Fotó: by Platon, 2014. (theredlist) ( )
kép helye

Fotó: Jessica Goldstein, 2015. (thinkprogress.org) ( )
kép helye

Fotó: google ( )
Varga MajaA cikk értékelése 5,0 - 1 darab értékelés alapján.12345

Instagram 
©2014felhasználási feltételek, kapcsolat, 2018.09.20 11:26:14, oldal 214 ms