'Találkozzunk lent a mélygarázsban'

Három szám van rajta. Három szám, ami valamiért a harmadik nagylemezre nem került rá, de amúgy meg annyira nem is újak, csak egyszerűen vannak olyan dolgok, amiknek idő kell, hogy felszínre kerülhessenek. A Jazzékiel-nél is ez a helyzet jelen pillanatban, de szerencsére itt vannak és EP és adjatok csak munkát nyugodtan srácok, minden kritika vázlatot arrébb söpörtem, mert rólatok írni kell és punktum. Kicsit szemétség, főleg, hogy a bandcamp.com azt mondja, hogy 10x-szeres meghallgatás után nem hallgathatom meg többet a számokat. Vagy valami baja van. De úgyis túljárok az eszén.

Ilyen alternatívan tálalt személyes előszó után, kezdjük el végre az EP kritikát.
kép helye

Fotó: Jazzékiel FB ( )

1. Porcelán

Ez annyira Jazzékieles, hogy nagyon. A zene, a letisztult hangulat, a magától értetődően lévő faarccal minden kimondás; mind-mind abszolúte "Másokat szeretni"-es dalszöveg, mégis jobb, hogy nem arra, hanem erre a külön lemezre került. Így itt van hangsúlya, nem vész el. Túl erős ahhoz, hogy 13 dal még körbevegye. Úgy képzelem el ezt a számot, mint amikor legutoljára a MÜPA-i fellépésnél Jakab Péter, a frontember, majdnem üvöltve, kicsit hangosabban és utána egyre halkabban a "Letheon" dalszöveg legnyomatékosabb részét mondta: "Az öreg kurvák jobban szopnak, az öreg kurvák jobban szopnak."

A "Porcelán" is ilyen. Monotonnak tűnő, ismétlődést követelő, #sohavégetnemérős, (na tessék, nekem Ők jelentik a sohavégetnemérőset), mezítelen... és mégis mindenkin van egy kabát a hidegben, miközben a fekete háttér előtt állnak cigarettázva.

"És becéztük egymás szemét //
és dúdoltuk egymás szavát //
és megfogtuk egymás kezét //
és leszoptuk egymás faszát."


××××

2. Hallo

Jakab Péter a recorderen azt mondta erről a számról, hogy nem szereti, hogy nem jazzékieles, és erősen megvétózta, hogy a harmadik albumjukon rajta legyen. Pedig igazából szerintem pont, hogy jazzékieles, bár kicsit azért Bérczesis-beütésű ez a "mindenki aki megbántó, mindenki akit megbántottak // Másokat szeretni kell" rész-párosítás. Túlságosan nagy békét "hirdető" szám, talán ez a furcsa az egészben, és mintha nem mondana semmit, csak ismétli a mindenkit és megbántó és szeretni szót, de mély tartalom nincs mögötte, s közben pedig az alig hallható szavaknál van a lényeg. Koncentrálsz a számra, hogy kivehesd a mondandót. És pont ez az, ami a legjobb benne. Érteni akarod, nem csak hallgatni.

"mert akkor jó, ha fáj, hiszen mindenki felnő, és festi magát. //
Aztán lát valamit, ami mindig mással történik meg."


××××

3. Lovesong

Ezt a számot pedig az énekes szerette volna, ha, de a többiek vétózták meg. Van ilyen. Ha a "Hallo" és eközött kéne választani, hogy melyik jazzékielesebb, akkor gondolkodás nélkül a "Hallo"-t mondanám. Ez olyan lagymatag, lassan partot mos zene, beúszik, elvan, de nem akar semmit sem. Mint fürdeni vihar után éjszaka a Balatonban: elvagy, jelenlét, tökéletes, de élményen kívül nem akar semmi folytatást.

"És ez nem lesz egy igazi háború, soha nem fog folyni vér //
És ez nem lesz egy igazi büntetés, sehol egy rendes szörnyeteg,
csak várjuk hogy valami égve hagy, ami minket is tönkre tesz //
Ez egy képesség, ami hiányzik -
Belőlem is, belőled is."


××××

Hallgassátok őket:
https://jazzekiel.bandcamp.com/album/belle-poque-ep-2016

És hogy mennyire tanultátok meg e három számot, azt letesztelhetitek december 14-én a Gozsdu Manó Klubban:
https://www.facebook.com/events/1770808313183484/
Varga Maja12345

Instagram 
©2014felhasználási feltételek, kapcsolat, 2017.11.24 12:17:49, oldal 211 ms